Šeštasis projekto „Europeana Photography“ partnerių susitikimas ir senų fotografijų parodos atidarymas Pizoje

2014 m. balandžio 11–12 d. Pizoje (Italija) vyko senų fotografijų skaitmeninimo ir sklaidos projekto „Europeana Photography“ („European ancient photographic vintage repositories of digitalized pictures of historical quality“) partnerių plenarinis susitikimas ir jų parengtos senų fotografijų parodos „Visos mūsų vakar dienos“ atidarymas. Renginius organizavo „Europeana Photography“ techninė koordinatorė Antonella Fresa, jos kolegė Valentina Bachi („Promoter“) bei svečius ir parodą priėmę Pizos grafikos muziejaus ekspozicinio centro „Palazzo Lanfranchi“ darbuotojai. Lietuvos dailės muziejui šiuose renginiuose atstovavo jo filialo Lietuvos muziejų informacijos, skaitmeninimo ir LIMIS centras darbuotoja, „Europeana Photography“ projekto skaitmeninio turinio kaupimo, pateikimo, tęstinumo, intelektinės nuosavybės teisės bei sklaidos specialistė Viktorija Jonkutė.

Plenarinis susitikimas

Plenarinis partnerių susitikimas vyko dvi dienas. Pirmą dieną projektui vadovaujanti Antonella Fresa bei projekto koordinatorius Fredas Truyenas (Fred Truyen) iš Leveno katalikiškojo universiteto (KU Leuven) pristatė Europos Komisijos projekto atstovų apžvalgos rezultatus. Projektas įvertintas labai palankiai, pateiktos tik kelios rekomendacijos. Projekto darbo grupių veiklos lyderiai apžvelgė projekto raidą,  pristatė apžvalgines jų vykdomų veiklų ataskaitas. Susitikimo metu apsvarstyta idėja projektui pasibaigus įkurti asociaciją, kuri vykdytų „Europeana Photography“ sklaidos bei suskaitmeninto fotografinio paveldo vadybos veiklas, teiktų rekomendacijas.

Europeana Photography  koordinatoriai Antonella Fresa ir Fred Truyen Grafikos muziejaus balkone, fot. Antonio Davide Madonna.jpg

„Europeana Photography“ koordinatoriai Antonella Fresa ir Fredas Truyenas Grafikos muziejaus balkone. Nuotr. Antonio Davide Madonna

Antrą susitikimo dieną intensyviai diskutuota skaitmeninamo kultūros paveldo prieinamumo, intelektinės nuosavybės teisių „Europeanoje“ klausimais. Pažymėta, kad „Europeanos“ atstovai nurodė, jog visoms projektui „Europeana Photography“ pateiktoms fotografijoms turi galioti Public domain licenzija. Taip pažymėtas virtualiai eksponuojamas fotografinis turinys tampa viešai naudojamas ir jo nebegina autorių teisės. Tai nelabai palanku projekte dalyvaujantiems komerciniams partneriams, todėl nutarta šį klausimą dar kartą aptarti su „Europeanos“ atstovais. Susitikimo pabaigoje vyko apibendrinamosios diskusijos, planuoti projekto sklaidos renginiai. Nutarta, kad kitas plenarinis susitikimas vyks Bratislavoje (Slovakija), projekto baigiamieji renginiai – Levene (Belgija).

Paroda „Visos mūsų vakar dienos“ („All our yesterdays)

Balandžio 11 d. vakare įvyko „Europeana Photography“ projekto sklaidos renginys – senų fotografijų parodos „Visos mūsų vakar dienos“ („All our yesterdays“) atidarymas. Šioje parodoje stenduose, rėmeliuose bei naudojant multimedijos priemones eksponuojamos senosios fotografijos, atrinktos iš 18 muziejų, archyvų, fotoagentūrų ir kitų organizacijų, dalyvaujančių projekte „Europeana Photography“. Parodą parengė minėtą projektą koordinuojantys IT mokslinių tyrimų ir inovacijų kompanija „Promoter“ (Italija), Leveno katalikiškasis universitetas (Belgija) bei Pizos grafikos muziejus. Lietuvai šioje parodoje atstovauja Lietuvos dailės muziejus, kuris pateikė senųjų fotografijų iš savo, Kretingos ir Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejų archyvų.

 Stenduose arba rėmeliuose eksponuojamos šios Lietuvos fotografijos:

Dvarininkai ir valstiečiai prie obuolių krūvos. XIX a. pab. – XX a. pr. Fot. Stanislovas Kazimieras Kosakovskis (Stanislovas Kazimieras Kasakauskas) © Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, ČDM Ta 37

Dvarininkai ir valstiečiai prie obuolių krūvos.
XIX a. pab. – XX a. pr. Fot. Stanislovas Kazimieras Kosakovskis (Stanislovas Kazimieras Kasakauskas)
© Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, ČDM Ta 37

Tapybos studijoje piešimo užsiėmimą veda dėstytojas Jonas Šileika. 1926 m. Kaunas. Fotografas nežinomas ©Lietuvos dailės muziejus, Fi-1579

Tapybos studijoje piešimo užsiėmimą veda dėstytojas Jonas Šileika. 1926 m., Kaunas. Fotografas nežinomas ©Lietuvos dailės muziejus, Fi-1579

 

 

Salantų Balono Šmuilio batų dirbtuvėje. ~1928 m. Salantai. Fotografas nežinomas © Kretingos muziejus, KM-IF 371

Salantų Balono Šmuilio batų dirbtuvėje.
~1928 m., Salantai. Fotografas nežinomas
© Kretingos muziejus, KM-IF 371

 

Dirbtuvėse Kretingoje lengvąjį automobilį remontuojantys vyrai ~1930 m. Kretinga. Fotografas nežinomas © Kretingos muziejus, KM-IF 7184

Dirbtuvėse Kretingoje lengvąjį automobilį remontuojantys vyrai.
~1930 m., Kretinga. Fotografas nežinomas
© Kretingos muziejus, KM-IF 7184

 

Jonas Hermanavičius (Jan Hermanowicz), Dievo Kūno procesija Dominikonų gatvėje. 1906 m. birželis. Vilnius. Fotografas nežinomas ©Lietuvos dailės muziejus, Fi-101-11

Dievo Kūno procesija Dominikonų gatvėje. 1906 m. birželis, Vilnius. Fotografas nežinomas ©Lietuvos dailės muziejus, Fi-101-11

 

 

 

Rytinė Didžiosios gatvės pusė, namų eilė tarp Šv. kankinės Paraskevos ir Šv. Mikolajaus cerkvių. Po karo išliko tik Chodkevičiaus rūmai ir gretimas namas. Kiti sudegė 1944 m. arba po karo buvo nugriauti. Atstatyti tik 2001 metais.1944 m. liepa. Fot. J. Bulhakas (J. Bułhak) © Lietuvos dailės muziejus, Fi-2147-10

Rytinė Didžiosios gatvės pusė, namų eilė tarp Šv. kankinės Paraskevos ir Šv. Mikolajaus cerkvių. Po karo išliko tik Chodkevičiaus rūmai ir gretimas namas. Kiti sudegė 1944 m. arba po karo buvo nugriauti. Atstatyti tik 2001 metais.1944 m. liepa. Fot. J. Bulhakas (J. Bułhak) © Lietuvos dailės muziejus, Fi-2147-10

 

Parodos atidarymo metu susirinkusiuosius sveikino projekto „Europeana Photography“ koordinatoriai, „Europeanos“ viešųjų ryšių skyriaus atstovas Wiebe de Jageris, Pizos meras Marco Filippeschi bei Grafikos muziejaus direktorius ir Pizos universiteto profesorius Alessandro Tosi. Visi jie džiaugėsi parodos idėja ir sėkmingu jos įgyvendinimu.

Kaip teigia parodos „Visos mūsų vakar dienos“ kuratoriai, dokumentika, istorinė fotografija – lyg laiko mašina, atminties pėdsakas, bylojantis apie kaitą ir pasaulį, kurį jau esame praradę. 1839–1939 m. simboliški ir pačiai fotografijai – tai jos gyvavimo šimtmetis. Parodos lankytojai turi galimybę pamatyti, kokia buvo Europa ir kuo gyveno jos gyventojai iki dramatiško Antrojo pasaulinio karo laikotarpio. Eksponuojamos fotografijos perteikia to meto žmonių realijas: miestų, kaimų gyvenimą, pramogas, laisvalaikį ir kitas veiklas, taip pat katastrofas ir nelaimingus atsitikimus.

 Renginio metu lankytojai galėjo atsinešti senas šeimos fotografijas, kurios buvo skaitmeninamos ir pateikiamos kaip kultūros paveldo dalis. Paroda „Visos mūsų vakar dienos“ veiks iki birželio 2 dienos.

 Siūlome Jums nedidelį virtualų turą po šią parodą: https://www.youtube.com/watch?v=8nCU81hV7Hc.

Taip pat galite pamatyti parodą pristatantį videoklipą, sukurtą Annos Gruskovos (Anna Grusková) iš Slovakijos Teatro instituto Divadelný ústav (http://vimeo.com/89421896), bei parodos atidarymo akimirkas (http://vimeo.com/92192724).

Daugiau informacijos anglų kalba rasite parodos svetainėje internetiniu adresu http://www.earlyphotography.eu/

Viktorija Jonkutė
Lietuvos dailės muziejaus filialas
Lietuvos muziejų informacijos, skaitmeninimo ir LIMIS centras

Ekspozicijos fragmentas, kuriame matyti ir Lietuvos dailės muziejaus fotografija - Copy.jpg

Ekspozicijos fragmentas, kuriame matyti ir Lietuvos dailės muziejaus fotografija. Nuotr. Rudy Pessina

 

Ekspozicijos fragmentas, kuriame matyti Lietuvos dailės muziejų reprezentuojanti J.Bułhako fotografija.jpg

Parodos fragmentas. Nuotr. Rudy Pessina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekspozicijos fragmentas, kuriame matyti Lietuvos dailės muziejų reprezentuojanti J.Bułhako fotografija.jpg

Ekspozicijos fragmentas, kuriame matyti Lietuvos dailės muziejų reprezentuojanti J.Bułhako fotografija. Nuotr. Rudy Pessina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plenarinio susitikimo akimirka.jpg

Plenarinio susitikimo akimirka. Nuotr. Rudy Pessina